طراحی و ساخت مقره سوزنی اتکائی 20 کیلوولت یکپارچه
نوشته شده توسط : علی رضا

 مقدمه:

بررسی مقره هایی که در خطوط توزیع و انتقال کشور های مختلف استفاده می شود نشان می دهد  که پروفیل این مقره ها از طرح محصولاتی که کارخانه های مقره سازی آن کشور تولید می کند تاثیر می پذیرد که آن هم به نوبه خود بستگی به توانائی آن کارخانه د ر تولید محصولات مختلف دارد . مقره سوزنی 20 کیلوولت دو پارچه که از زمانهای طولانی در ایران برای خطوط توزیع مورد استفاده قرار می گیرد از نوع مقره هایی است که برای تولید آن نیاز به ماشینهای فرز مخصوص و ماشینهای تراش مقره است . همچنین فرمدهی این مقره ها داخل قالب گچی انجام می گیرد و کارخانه ای که این مقره ها را تولید می کند نیاز به واحد قالبسازی نیز دارد .

نوع دیگری از مقره ها برای خطوط توزیع وجود دارد که تولید آن مشابه تولید مقره های اتکائی پست است و کشور هایی که شرکت های تولید کننده مقره در آن صرفاً توانایی تولید مقره اتکائی پست دارند از این مقره در خطوط توزیع خود استفاده می کنند . با انجام تحقیقاتی که در شرکت مقره سازی ایران بر روی ویژگی ها و مزایای این نوع مقره ها صورت گرفت اقدام به طراحی و تولید این مقره ها برای خطوط توزیع گردید. این مقره با استقبال فراوانی از سوی برقهای منطقه ای مواجه شد.

این مقاله به بررسی روند طراحی و ویژگی های خاص این نوع مقره ها برای خط 20 کیلوولت می پردازد .

1- روند طراحی مقره اتکائی سوزنی : 20Kv

اولین طراحی این نوع مقره ها برای خطوط  33کیلوولت کشور اردن سپس برای کشور عربستان انجام گرفت . برای خط 33 کیلوولت منطقه خوزستان نیز این نوع مقره ها به صورت هفت پره و شش پره طراحی و تولید شد .

مشخصات فنی این مقره مانند مقره سوزنی 20 کیلوولت پیش بینی شده است تا بتوان به جای این مقره ها استفاده نمود. این مقره دارای یک انگشتانه می باشد و برای نصب آن بر روی تیر نیاز به یک میل مقره می باشد همچنین ارتفاع مقره و وزن آن از جملة مواردی است که استفاده از آن را به جای مقره سوزنی 20 کیلوولت دو پارچه میسر می کند .

برای طراحی الکتریکی این مقره ها با استفاده از استاندارد 815 IEC شکل پره ها طراحی می شود طبق این استاندارد برای مقره اتکائی که قطر پره ها به صورت یک در میان کوچک و بزرگ است اختلاف این دو قطر باید حداقل 30میلیمتر باشد قطر بزرگ این مقره برابر 182 میلیمتر و قطر کوچک آن برابر 150 میلیمتر است این اختلاف باعث می شود تا در شرایط بارندگی از ایجاد پدیده کرونا بر روی سطح مقره جلوگیری شود .

جهت طراحی مکانیکی مقره از نرم افزار ANSYS با روش المانهای محدود استفاده شده است . بعد از نهایی شدن طرح مقره و رسیدن به یک

:: بازدید از این مطلب : 1051

|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 اسفند 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: